Näin suomalaiset käyttävät somea

Harto Pönkä kasaa äärimmäisen ansiokasta Lehmätkin lentäis -blogia. Jos Pönkä jonkun tilastotiedon blogissaan esittää, se pitää paikkansa.

Jos kiinnostaa tietää, miten suomalaiset käyttävät somea juuri nyt, kannattaa katsoa alla oleva diaesitys Harton blogista. Sieltä selviää muun muassa se, että suomalaisten suosituimmat somepalvelut ovat - tietysti - Facebook, WhatsApp ja Youtube.

Sieltä selviää myös, että nuoret ovat hiljaa luopumassa Facebookista. Kokonaiskäyttö oli silti kasvussa ainakin vielä vuoden 2014 aikana. Tässä Harto Pönkän kooste Facebookin käytöstä:

  • Facebookin aktiivisten käyttäjien määrä on laskenut Suomessa 13-vuotiailla n. -20 % verrattuna kesä-heinäkuun lukuihin. 14-vuotiaaksi itsensä ilmoittaneiden kohdalla laskua on n. -10 %. Laskua on havaittavissa myös 15-17-vuotiailla, mutta vain joitakin prosentteja. Kyse on siis muutoksesta Facebookin mainoskoneessaan ilmoittamissa lukemissa.
  • 20-39-vuotiailla suomalaisilla Facebookin käyttö on tämän vuoden ajan pysynyt suunnilleen samalla tasolla.
  • Yli 40-vuotiailla suomalaisilla Facebookin käyttö on yhä selvästi kasvanut tämän vuoden ajan, mutta kyse on vain n. 5-10 %:in kasvusta vuositasolla per ikäluokka. Yksittäisistä ikäluokista eniten kasvua on ollut 44-vuotiailla: himpun verran yli 10 %.
  • Yli 65-vuotiaita (jotka Facebook ilmoittaa yhtenä könttälukuna) oli vuosi sitten n. 102 000. Nyt heitä on n. 124 000 eli n. 20 %:ia enemmän.
  • Kun Facebookin ilmoittamista luvuista pyritään poistamaan tuplakäyttäjätunnukset vertaamalla lukuja Tilastokeskuksen tuoreisiin lukuihin yhteisöpalvelujen käytöstä, Facebookissa on nyt n. 2,36 miljoonaa 13-74-vuotiasta suomalaista. Vuodessa määrä on kasvanut n. 170 00 ja prosentuaalisesti n. 8 %.

Uusimmat artikkelit

Äpärä vai rakkauslapsi?

Klikkiotsikko. Nykyajan journalismin hävettävä äpärä? Vai sanaleikin ja oivaltavuuden rakkauslapsi? Klik tuli mieleen, kun luin sunnuntaiaa…  Lue lisää